Gilla min blogg på Facebook

2010-02-08

Fiasko nr. 1

I dag ver den stora dagen då vi skulle få ett nytt kassasystem till jobbet. Jag trodde i min enfald att utvecklingen gick framåt, men ack vad jag bedrog mig. Allt går förvisso snabbare än förut men, den nya kortläsaren kan inte heller den ta chipkort. Trots att den är förberedd med en springa att stoppa in kortet i. Kul att sätta tape på precis nya saker. För övrigt så skulle vi behålla de gamla skärmarna, tangentborden, scanners etc. Och visst, det går väl. Problemet är bara att det nya programmets typsnitt och teckenstorlek inte är anpassade för så små skärmar som vi har. Är man dessutom halvblind så gör det saken inte bättre för fem öre. Summan av kardemumman är att vi har en snabb kassa med en skärm som jag inte ser ett skit på. Kunderna får väl läsa och räkna själva i fortsättningen helt enkelt. Däremot byttes 14 tums skärmen på kontoret ut till en 22 tums widescreen. Den tog upp hela skrivbordet och kändes en aning för mycket. Nåja, det är nog så som jag sa till min chef för några dagar sedan. Först uppfans hjulet, sen mackens kassasystem. Är en smula besviken, dock inte särskilt förvånad.

Inga kommentarer: