Gilla min blogg på Facebook

2011-11-08

Många minnen

Jag tror inte att det är så många som missat att jag denna vecka gör min sista vecka på macken. Det känns lite konstigt att veta att när jag går hem på fredag så kanske jag inte kommer tillbaka någon gång. I alla fall inte i syftet att jobba. Samtidigt så har jag nog inte fattat detta riktigt än. Det är mer som att jobba sista veckan innan man ska gå på sommarsemester. I vilket fall som helst så har dessa femton år bjudit på en massa starka minnen, mest roliga men en del tråkiga. Jag tänkte dela med mig av några under denna avslutningsvecka. Det är ju så att en dag på en mack eller i en annan butik är aldrig den andra dagen lik, och det är svårt att veta vad som komma skall när man går till jobbet. Det visste jag inte heller den där fredagen i Juli 2009. Det som skulle bli en vanlig stressig sommarfredag blev i stället den dagen som gav mig det allra tråkigaste minnet från tiden inom OKQ8. För det var just den här fredagen som den skäggiga mannen klev in till mig bakom kassan, utrustad med en stor kniv och i syfte att komma åt pengarna i vår Cash Guard. Och denna gång var det faktiskt en nackdel att ha Cash Guard. Mannen kunde varken svenska eller engelska, jag kunde inte komma åt några pengar till honom och han hade stora psykiska problem. Det blev ett låst läge, och den enda utvägen jag hade från min instängda position bakom kassan var att rusa rätt in i kniven och rånaren. När den känslan kommer och man står i det trängda läget så är man inte särskilt kaxig. Tanken på hur detta ska sluta var inte särskilt ljus just då. Jag hade tur denna gången att det fanns kunder i butiken med civilkurage och efter en stund låg rånaren på golvet, nedslagen av en kund och fasthållen av väktare.Slutet gott denna gång och jag vill understryka att efterarbetet sköttes otroligt proffsigt av företaget i alla led. Och inget ont som har något gott med sig, idag vet jag hur jag reagerar, jag är trygg i det. Jag är försiktigare i att kasta mig in i konflikter och jag tänker mer på min egen säkerhet i stökiga lägen. Och idag finns det en nödutgång i andra änden av kassan:)

Inga kommentarer: