Gilla min blogg på Facebook

2011-10-04

Det har vart lite mycket ett tag.

Det känns som att september kom och försvann. Jag kan nog säga att det har varit den mest stressiga månaden jag någonsin upplevt. Bästa vännernas bröllop och svenhippa planerades och genomfördes. Det var ett stort uppdrag jag och Lollo fick att vara värdpar. Det var stundtals lite nervöst, men oftast lugnt. Och visst gick det. Hela brölloppsdagen flöt på något helt osannolikt bra och jag är sjukt glad att alla tyckte att det blev en lyckad tillställning. Men självklart gladast över att brudparet nu fått en lycklig dag att minnas resten av livet. Även det kombinerade möhippan och svensexan blev lyckad. Det var dock lite skakigt i benen när jag skulle balansera på stockar och linor 9 meter upp i luften. Helt klart en självförtroendehöjare. Nu kan vi lämna detta som ett gott minne och trampa vidare. För det är inte lugnt än. På jobbet är vi mitt uppe i en organisationsförvandling som kallas SMART station. (Mer känt som lean-projektet inom industrin.) Hur som helst så innebär det mer eller mindre en total förvandling av allt som kunderna inte i första hand ser. Förutom att det blir sjukt rent överallt. Allt ska städas från golv till tak, alla saker ska ha sin uppmärkta plats, oavsett om det är ett hålslag eller en pall spolarvätska. Lagret ska näst intill tömmas mellan leveranserna och alla ska jobba lika med allt. Det vi gör nu under 10 veckor är en uppstart av allt. Och nog finns det lite skit i hörnen att ta reda på. Summan av allt just nu är att alla jobbar mer än någon kan föreställa sig för att klara av de olika veckomålen. Det handlar inte längre om att ha någon dag tillgodo utan mer att man får vara glad om man får en timme över. Jätteslit nu, men det kommer att bli galet rent och välorganiserat när det blir klart. Idag gjorde vi klart det sista i kassan och på kontoret. I morgon är det veckomöte för kommande veckans uppdrag. Jag vet vad det är och det kommer att bli riktigt tufft.
Nu ska jag ta hand om en glad löptik, en kåt hanhund och en liten vovve med rännskita. Skönt att koppla av en stund, eller hur? Puss och kram, julgran.

1 kommentar:

ÄLIN sa...

Förstå vad jag hade trivts bra om vi hade haft LEAN när jag jobbade. Ordning och reda! Vi jobbade för övrigt med LEAN på migrationsverket, låter lite konstigt men det funkade fint!