Gilla min blogg på Facebook

2011-02-09

När jag blir gammal...

... ska jag leva loppan och göra allt det där som man drömmer om. Resa, ta dagen som den kommer, gå på Spa mm. Men jag blev duktigt nedtryckt i skoskaften idag när jag öppnade det oranga kuvertet som kommer varje år. Hur i h.vete ska jag kunna åka till Thailand på en pension under 13000 i månaden, innan skatt dessutom. Om man ska bo och äta så kanske det räcker till en dygnskryssning till Åland. MAX. Nej det här får vi göra något åt. Dags att börja pensionsspara om man ska bli en riktig livsnjutare. Gäller bara att komma på ett bra sätt. Vem vet, kanske dyker det upp ett tredje telefonnummer i tvrutan på lördagens melodifestival. Skulle ju vara en relevant ide kanske. Annars får jag väl helt enkelt spara och spara så som så många andra gör. Lite trist, men mer trist är det att leva på havregrynsgröt när man blir gammal.

För övrigt börjar jag misstänka att min blogg ligger länkad från Aftonbladet eller nåt, besökarantalet har liksom ökat med massor de senaste veckorna. Kul tycker jag. Hej hopp till nästa gång.

1 kommentar:

ÄLIN sa...

Konstigt, att det är acceptabelt att man "får" så låg pension efter ett heltidsjobb. Om man vill komma till Sverige för att arbeta, och skall söka arbetstillstånd, så krävs det att man är "självförsörjande" - det vill säga tjänas MINST 13000 kr innan skatt. Det klassar dom som att vara just självförsörjande alltså, vilket inte är speciellt glamoröst. Att du dessutom ska ligga under den gränsen i dina gamla dar är skrämmande!