Gilla min blogg på Facebook

2011-01-05

Carlsson på taket.

Roligt är det inte. Det är högt, halt och garanterat mycket snö. Dagen har ägnats åt snöskottning på taken. Allt detta riskfylda arbete enbart på grund av att sotaren ska dyka upp. Och sotaren ska man hålla sig väl med. Så i morse klev jag upp på takstegarna och förvandlades till något som kan liknas vid en myling. Först uppåt på alla fyra vilket gick bra. Nästa steg är att vända på sig när man kommer till nocken, det är helt klart det värsta. Sen är det bara att ta sig sakta ner. Steg för steg och borsta och skotta. Till slut var det i alla fall klart och sotaren blev nöjd och glad. Själv var jag ganska missnöjd med hur köket såg ut efter den svarta mannens framfarande. Han var inte av den försiktiga typen, lik förbannat skrattar man lite artigt och säger "Det är lugnt. Köket skulle ändå städas". Vad man ljuger bara för att vara lite trevlig. Som tur var fick jag beröm för hur vi eldar innan har kliade sig i ansiktet och på så vis blev kolsvart. Men som en oberörd sotare ska vara satte han sig med svartvitt nylle i bilen och drog iväg. Barnen blev i alla fall förtjusta eftersom de tyckte att han betedde sig som Markus i Bolibompa och ville naturligtvis också sota direkt när han åkt. Så nu är jag en tråkig pappa också.

Inga kommentarer: