Gilla min blogg på Facebook

2012-05-31

Stanna upp ett tag.

Idag var jag och resten av familjen på begravning. Jag satt där i kyrkan och funderade lite på hur vi egentligen lever våra liv. Vi jobbar och sliter, skyndar oss för att hämta barn på dagis och fritids. Vi jäktar med middagen för att vi ska hinna läsa läxor med barnen. Vi åker på fritidsaktiviteter, vi handlar mat men skyndar på för man vill hem. Vi handlar igen eftersom vi glömde hälften första gången. Hela tiden går det i ett högt tempo, vi stressar för att komma vidare till nästa syssla och till sist sommar vi framför det där tv-programmet som vi så gärna ville se. Allt mer sällan tänker vi på dom som finns i vår närhet utanför familjen där man bor. Man är så upptagen med allt så ens släkt och vänner hamnar utanför den bubbla som kallas "ditt eget liv". Plötsligt krossas bubblan och något bryter upp vardagen. Livet är så kort så innan vi vet ordet av så är det vi som krossar andra människors bubblor. Och faktiskt så är jag tacksam för att min bubbla krossas. Det tvingar oss till att bryta vårt mönster och ägna en timme av, i vårt tycke, dyrbara liv till att sitta ner och låta tankarna riktas åt en enda person i vår närhet. Det är tragiskt att vi inte ger mer än så och att tanken kommer när den personen avslutat sitt liv bland oss. Tänk om alla kunde spendera en timme varje vecka till att tänka på och prata med en person. Om alla gjorde detta och valde en ny person vecka efter vecka. Tänk vad medmänsklighet vi skulle få i vårt samhälle då. Det skulle nog vara bra för alla. Och inte minst för dig själv. Jag tror att vi behöver stanna upp då och då i våra liv för att vi ska inse vad vi gör med det. Rätt var det är så dyker mållinjen upp och det skrämmer mig att springa förbi den utan att vara medveten om att det är jag själv som passerat vidare till andra sidan. Det är nog klokt att ta hand om livet på ett värdigt sätt i stället för att rusa igenom det för att man har bråttom att hinna med. Eller vad tror du? Fundera på det och låt det bli din första paus i ditt liv.

För övrigt så lät prästen precis som han tv-profilen Per Moberg vilket gjorde allt lite.... annorlunda.

Må gott alla goa människor.

Inga kommentarer: